OKR – Limet mellom strategi, behov og mål
16. OKTOBER – Dette kurset viser deg veien til raskere realisering av kundebehov med OKR som metode!
Om kurset
Heldagskurs med Jon Urdal, Certified Training Partner hos Sense & Respond Learning, i samarbeid med Holte Academy.
Dette kurset er utviklet av Sense & Respond Learning og bygger på prinsippene fra boken “Who Does What By How Much” av Jeff Gothelf & Josh Seiden. Her får du den internasjonalt anerkjente metoden for Objectives & Key Results (OKR), kombinert med praktiske øvelser og eksempler tilpasset norske virksomheter.
OKR – korteste vei til kundeverdi
Mange virksomheter setter ambisiøse strategier – men ender opp med leveranser som ikke gir reell verdi. Vi bygger løsninger, men vet ikke om kundene faktisk bruker dem. Vi setter aktivitetsmål, men får ingen tidlig tilbakemelding på om vi er på rett vei.
Objectives and Key Results (OKRs) er et rammeverk som gjør dette annerledes:
- Du ser løypemeldingen, og kan måle og beslutte om det vi gjør tilfører kundeverdi underveis, ikke bare når vi har levert
- Du setter fokus på outcome – målbare endringer i brukeradferd – i stedet for output
- Du får en praktisk læringsramme for teamet som gjør det mulig å justere kursen underveis
Dette kurset gir deg ikke bare teori, men praktisk erfaring i hvordan du og din organisasjon kan bruke OKR som både limet mellom behov og mål, og som kompasset som viser rett vei.
Hva lærer du?
- Hvorfor tradisjonell målstyring ofte leder oss inn i kostnadskrevende blindspor
- Hvordan OKR flytter fokus fra leveranser til effekter
- Hvordan bruke outcome- og kundesentriske mål til å drive endring
- Hvordan du definerer indikatorer som gir deg tidlig feedback på om du er på rett vei
- Hvordan du kan skrive gode OKR i praksis – med reelle eksempler og tilbakemeldinger
- Hvordan OKR knytter strategi, behov og daglig arbeid sammen
Innhold i kurset
Del 1 – Hva er OKR?
- Hvorfor OKR?
• Fra output til outcome
• Hvordan OKR fungerer i praksis
Del 2 – Formulere OKR
- Unngå blindspor – OKR som hypoteser / antagelser
• OKR som kompasskurs
• Kundesentriske OKR
• Eksempler og casearbeid
Del 3 – Product Planning med OKR
- Fra strategi (eller behov) til handling
• Praktiske teknikker for å lykkes
• Gruppearbeid med realistiske case
Del 4 – Fordeler og utfordringer med OKRs / Q&A
- OKR i B2B, B2C, internt i organisasjonen
• Fallgruver og hvordan unngå dem
• Diskusjon og spørsmål
Hvem passer kurset for?
- Ledere som ønsker å skape tydeligere kobling mellom strategi og daglig arbeid
- Team som vil sikre at innsatsen deres skaper målbare resultater
- Alle som jobber med produkt, tjeneste eller endringsprosesser hvor kunde- og brukerverdi er i sentrum
Målet med dagen er at du går hjem med konkrete OKR formulert på reelle case – og ferdigheter til å bruke OKR som verktøy for å skape reell endring i adferd, opplevelser og resultater hos kunder og brukere!
Praktisk informasjon
- Kurset holdes som 1 dags-kurs i klasserom, med forelesning, gruppearbeid og praktiske øvelser
- Språk: Norsk undervisning (engelsk materiell)
- Ingen forkunnskaper er nødvendig
- Du mottar diplom for din deltagelse på kurset
Kursholder

Jon Urdal
Jon Urdal er vår samarbeidspartner og kursholder hos Holte Academy.
Gjennom mer enn 20 år har Jon med suksess bygget høyt ytende og forbedringsdrevne kulturer i ledende skandinaviske organisasjoner — forankret i Lean-tankegang, smidighet og kundesentrering. Tidligere i karrieren grunnla og utviklet Jon teknologiselskaper i Sverige og Norge, der han utnyttet avanserte informasjonssystemer for å skape innovasjon og forretningsmessig suksess.
Med bakgrunn som ingeniør og informatiker kombinerer Jon strategisk ledelse med praktisk erfaring innen Lean-Agile praksis, produktutvikling (Product Discovery), prosjektledelse, prosess- og flytoptimalisering, samt systematisk problemløsning. Sentralt i arbeidet er å utvikle ledere som kombinerer involverende lederskap med fokus på ambisiøse mål, kundefokusert verdiskaping og kontinuerlig forbedring.
I dag hjelper Jon organisasjoner med å oppnå operasjonell effektivitet, bærekraftig vekst og robuste og lærende team — gjennom Lean-Agile kulturbygging, ledercoaching og strategisk implementering. Jon viktigste oppdrag er å styrke mennesker og organisasjoner til kontinuerlig å forbedre seg, skape varig verdi og lykkes.
