Bestillerkompetanse

FREDAG 12. NOVEMBER

-Ønsker du bedre leveranser og skape mer verdi i dine bestillinger? Dette kurset viser deg hvordan du kan bli en enda bedre leder, kunde eller bestiller, og hvordan du tilrettelegger for at andre kan bidra til å innfri forventningene dine.

Påmelding
  • Om kurset
  • Kursholder

Om kurset

Kurset Bestillerkompetanse er 1 av våre 10 kurs i PROSJEKTUKA 

Bestillerkompetanse er noe du trenger for å kunne levere godt og med kvalitet. Om du “bestiller” noe – fra en leverandør, samarbeidspartner, en kollega eller en konsulent, må du som kunde eller oppdragsgiver ta et ansvar for å forklare oppgaven og gi de du bestiller fra en mulighet til å levere etter dine forventninger.

I dag kjennes det som om du trenger en doktorgrad for å få tak i selv enkle saker – en ny mobiltelefon, en PC, et klesplagg, ja selv melk! Uansett hvilket behov du har, og hva du ønsker å oppnå – hvordan sikrer du at du får den rette verdien med rett bruk av ressurser? Behovene er uendelige, og ressursene er alltid knappe.

Om du er klar, tydelig, direkte og blid når du gjør en bestilling, setter du leverandøren din i stand til å gjøre deg fornøyd. For i neste ledd er det du som skal kunne levere godt og med kvalitet.

Det samme gjelder om du som leder (bestiller) gir oppgaver til en av dine medarbeidere (leverandør). En god bestilling gir bedre leveranser.

Du må selv ta ansvar for at du får gode leveranser! Du som kunde  eller bestiller må  ta et ansvar for at leverandøren forstår oppgaven og dermed kan levere etter DIN forventning. Opplevd kvalitet er leveranse delt på forventning.


Innhold i kurset:

  • Hva er verdi? Hvordan skaper vi verdi?
  • Hva er kvalitet? Hva er attraktiv kvalitet?
  • Vi er alle kunder! Men vi er også leverandører og den som gjør jobben.
  • Rollebevissthet
  • Prosesstankegangen og systemtankegangen
  • Still de rette spørsmålene – hva ønsker du å oppnå?
  • Forskjell på resultat og utfall
  • Kommunikasjon mellom kunde og leverandør – KULE møter

 

Kurset passer for deg som:

  • Er leder eller ofte bestiller produkter og tjenester av andre
  • Ofte føler at du får dårlig kvalitet i det du bestiller,
  • Opplever misforståelser i samarbeid hvor andre leverer til deg, og veien frem til mål ofte blir lengre og mer ressurskrevende (tid og kost) enn du hadde planlagt
  • Ønsker å sikre egne leveranser gjennom å få riktig input og innsats fra de som kommer foran deg i prosessen.
  • Ønsker å bli en bedre kunde

 

Omfang:

Kurset “Bestillerkompetanse” omfatter en 1-dags samling i klasserom.

“Bestillerkompetanse» er et kurs for deg som ønsker å bli bedre som leder, eller som kunde og bestiller. Det er noen enkle grep og noen enkle spørsmål du kan stille for å sikre gode leveranser og gjennom dette også øke kvalitet i eget arbeid. Det viktigste grepet vi kan gjøre for å få god kvalitet er å sørge for at de som leverer til oss gjør det med presisjon og kvalitet. Men hvordan?”

Sidsel W. Storaas, kursholder

Dette kurset omhandler ikke bestillerkompetanse som er relatert til store offentlige anskaffelser, kontaktsarbeid eller juridiske aspekter.

Kursholder

sidsel storaas

Sidsel W. Storaas

Sidsel W. Storaas har 30 års nysgjerrighet og lidenskap for kvalitet og 25 års arbeidserfaring fra roller og stillinger innen kvalitetsledelse i maritim og offshore industri. Hun har jobbet for Storebrand Sjø og Energi, rederiet Leif Høegh, oljegiganten Equinor og det ledende, uavhengige E&P-selskapet Aker BP. De siste to årene har hun jobbet som selvstendig konsulent. Hennes lidenskap er å skape kultur og struktur for virksomheter, team, ledere og medarbeidere for å oppnå fortreffelighet i alt de gjør.

Hun er ambassadør og podkastvert for Kvalitet og Risiko Norge, kompetansenettverket for kvalitetsledelse og risikostyring. Hun er akkreditert for å legge til rette for kulturvurderinger ved bruk av Culturengine™ en teknologi for kulturmålinger.

Hun har erfaring fra store investeringsprosjekter, LEAN og implementering av kultur for kvalitet og forbedring, ledelses- og styringssystemer, revisjon, risikostyring og flere læringsprogrammer, online og klasserom. Hun har internasjonal erfaring fra skipsbygging i Sør-Korea. Storaas er utdannet sivilingeniør fra NTNU og er Master Black Belt i Lean Six Sigma.

Prosjektuka arrangeres 2 ganger i året, vår og høst. Neste arrangement gjennomføres 8.-12. november 2021. Effektiv prosjektopplæring, faglig inspirasjon og mulighet til å knytte nye kontakter. 10 intensive og prosjektrelaterte 1-dags kurs. Velg om du vil delta på ett eller flere kurs i løpet av én uke. Sett sammen din egen kompetansepakke og velg de kursene som dekker ditt behov. KURSOVERSIKT PROSJEKTUKA